Kernvisie methode

Leren in beelden in plaats van in woorden

U snapt het niet. Uw kind is slim, maar het lukt haar/hem niet om de lesstof in zich op te nemen. Rapportcijfers blijven achter, de leerkracht weet het ook niet meer. Zo langzamerhand begint iedereen te denken – u kind zelf voorop – dat hij/zij ‘het’ niet kan, dat hij/zij dom is.

 

Beter in beelden dan in woorden

Toch hoeft dit niet zo te zijn. Sommige kinderen hebben een andere manier om informatie te verwerken. Zij denken bij voorkeur in beelden en gevoelsmatig. Terwijl ons onderwijs juist op het gehoor en op de ratio is ingesteld. Algemene gedachte is: wanneer het kind de lesstof maar vaak genoeg krijgt aangeboden, komt die vanzelf in zijn/haar langetermijngeheugen terecht. Automatiseren noemen we dat.
Bij sommige kinderen wordt dit automatiseren verstoord door hun eigen associaties en gedachtestromen. Deze kinderen noemen we vaak ‘afwezig’ of ‘snel afgeleid.’

 

Kernvisie methode: Leren vanuit eigen kracht

Met de Kernvisie methode leer ik uw kind technieken om de lesstof op een andere manier op te slaan en te reproduceren: visueel, in beelden. De manier is voor sommige kinderen natuurlijker. Zo leert uw kind te leren vanuit zijn eigen kracht. Uw kind ziet zichzelf ineens met sprongen vooruit gaan. Zo keert het plezier in het leren weer terug. Want veel kinderen met leerproblemen zijn niet gelukkig. Dat is het trieste gevolg van maanden of zelfs jaren niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van school en thuis…

 

Gedragsproblemen

Veel kinderen met leerproblemen kampen daardoor óók met sociaal-emotionele problemen of gedragsproblemen. Faalangst en zelfs etiketten als ADHD of ADD kunnen het gevolg zijn. Met de Kernvisie methode kan het kind ook deze moeilijkheden overwinnen: ik leer uw kind om de problemen visueel te maken, waardoor het zichzelf kan veranderen. De problemen verminderen daarmee tot een acceptabel niveau.

Meer weten?

Graag vertel ik meer over de Kernvisie methode. Neem vrijblijvend contact op of klik op de afbeelding hieronder.